Порушення
мовлення — це термін для позначення відхилень від
мовленнєвої норми, прийнятої в мовному середовищі, що частково або повністю
перешкоджають мовленнєвому спілкуванню, обмежують можливості пізнавального
розвитку та соціокультурної адаптації.
Мовлення
— це процес спілкування людей між собою за допомогою
мови, а також створення та передача повідомлення за допомогою радіо чи
телебачення.
Причини
мовленнєвих порушень:
- різна внутрішньоутробна патологія, що приводить до
порушення розвитку плода. Найбільш грубі дефекти мовлення виникають при
порушенні розвитку плода в період від 4 тижнів до 4 місяців. Виникненню мовної
патології сприяють токсикоз при вагітності, вірусні й ендокринні захворювання, травми,
несумісність крові по резус-факторі й ін.
- родова травма й асфіксія (недостатність кисневого
постачання мозку внаслідок порушення подиху) під час пологів, які приводять до
внутрічерепних крововиливів.
- різні захворювання в перші роки життя дитини. Особливо
пагубними для розвитку мовлення є часті інфекційно-вірусні захворювання,
менінгоенцефаліти й ранні шлунково-кишкові розлади.
- травми черепа, що супроводжуються струсом мозку.
- спадкові фактори.
- несприятливі соціально-побутові умови, що приводять
до педагогічної занедбаності, вегетативної дисфункції, порушення
емоційно-вольової сфери й дефіциту в розвитку мовлення.
Класифікація
порушень мовлення:
•
клініко-педагогічна:
- афонія або дисфонія – відсутність або розлад голосу,
наступаюче внаслідок патологій голосового - апарату;
- браділалія – уповільнення темпу мови;
- тахілалія – прискорений темп мови;
- заїкання – розлад темпо-ритмічних характеристик
мовлення;
- ринолалія – розлад тембру голосу;
- дислалія – порушення звуковимови;
- дизартрія – порушення вимови.
- алалія – відсутність мовлення або серйозне
недорозвинення мови, що виникає внаслідок органічних уражень зон кори головного
мозку;
- афазія - втрата здатності говорити, висловлювати
свої думки;
- дисграфія або аграфія – часткове або повне порушення
письма;
- дислексія або алексія – часткове або повне порушення
читання.
•
психолого-педагогічна:
- фонетико-фонематичні недорозвинення мови (ФФНР) –
розлад вимови рідної мови, що виникає внаслідок дефектів сприйняття й вимови
фонем;
- загальне недорозвинення мови (ОНР) – спостерігається
у дітей з достатнім рівнем інтелекту і слуху;
- системне недорозвинення мови (СНР) – порушення всіх
компонентів мовлення, що спостерігається у дітей з розумовими відхиленнями;
- лексико-граматичне недорозвинення мови (ЛГНР) –
розлад лексико-граматичного ладу мови.
- заїкання – розлад комунікативних функцій мови.
Наука про порушення розвитку мовлення, їхнє подолання
й попередження за допомогою спеціального корекційного навчання й виховання – називається
логопедією.
В основі методів логопедичної науки лежать принципи:
розвитку, системного підходу, розгляду мовних порушень у взаємозв'язку мовлення
з іншими сторонами психічного розвитку.
Предметом логопедії як наукової дисципліни є вивчення
закономірностей навчання й виховання осіб з порушеннями мовлення й пов'язаними
з ними відхиленнями в психічному розвитку. Логопедія підрозділяється на
дошкільну, шкільну й логопедію дорослих.
Важливим і відповідальним етапом для дитини є початок
навчання у школі. Для того, щоб учні виросли правильно і різносторонньо
сформованими, їхні навчальні і пізнавальні здібності повинні бути добре
розвинуті. А, як уже було сказано, одним із найважливіших елементів розвитку є
мова. Якщо мова дитини чиста, правильна, дитина вільно спілкується з
оточуючими. Розлади мовлення можуть привести до проблем у навчанні і
спілкуванні, дитина не зможе успішно навчатися.
Тому, батькам не потрібно перевантажувати дітей у
букварному періоді. Вони повинні бути терплячими, не нервувати і не підганяти
дітей, постійно стежити за правильністю мовлення дітей, своєчасно виправляти
граматичні помилки, але не втручатись у дитячі розповіді. Потрібно спочатку
вислухати дитину, а потім виправляти помилку.
Надзвичайно важливо своєчасно допомогти дитині у
виправленні мовленнєвої вади. Помічником у вирішенні цієї проблеми для батьків
дітей стане логопед.
Комментариев нет:
Отправить комментарий